Mina egna tankar

I huvudet på Magnus

Läs mer

Konsten att tänka som ett curlinglag

Jag hade förmånen att lyssna på Annika Steiber som pratade om innovativt ledarskap. Mot slutet av sitt föredrag delade hon med sig av en intressant reflektion, ”Kom ihåg att man även i det stora företaget måste tänka som det lilla företaget.”
Min tolkning av det är att ofta har företag sin kärnverksamhet i de små vardagliga processerna men som inte alltid får den uppmärksamhet som de kräver. Exempel på detta kan vara säljarbetet som är lätt att missa när man ändå har fullt upp. Eller så kan det gälla hur man som kollegor emellan sköter kommunikation och feedback i sin vardag för att effektivt driva verksamheten framåt.

Stora visioner och målbilder över de kommande 5 åren är viktigt. Det är där vi hittar vår inriktning och drivkraft, både som individ men också som företag/organisation. Det som är lätt att missa är att bryta ner det som flyger lite högre upp så att det blir tydligt för den enskilde medarbetaren i sin vardag. Det krävs en del för att genomföra ett sådant arbete MEN det är först då som visioner och mål på allvar kommer att vävas in det som skapar resultaten, det vill säga i vardagen

I en liten grupp som ett curlinglag, där finns det inte utrymme att glömma eller missa viktiga processer. Den feedbacken blir brutalt ärlig i form av en missad sten, en förlorad match och i värsta fall en missad mästerskapsmedalj. Ett curlinglag kan inte heller unna sig lyxen att sopa jobbiga samtal under mattan, då faller samarbetet och förtroendet sjunker vilket skapar allt annat än ett vinnande lag.

Vill du vara en vinnare och tillhöra ett vinnande lag? När du ställs inför ett problem i din vardag, följ Annika Steibers råd, ”kom ihåg att tänka som det lilla företaget”. Anta utmaning att börja tänka som ett curlinglag.

Ta en ny kompassriktning, hitta din väg

Kontakta mig!